Te melyiket választod, elearning vagy microlearning?

Te melyiket választod, elearning vagy microlearning?
Gyakran felmerülhet a kérdés: mi a különbség két digitális tanulási platform között? Talán a két legközelebbi rokon az e-learning és a microlearning. Ebben a cikkben azt gyűjtöttük össze, hogy miben is más ez a két rendszer!

Mik a legfőbb különbségek a klasszikus e-learning és a microlearning között?

1. A tananyag terjedelme

Elearning: Az elearning egy sokkal tágabb területen alkalmazott tudásátadási rendszer. Az általános iskolától a munkahelyekig sokféle tartalmú és szerkezetű, többnyire nagyobb terjedelmű tudásanyag átadására. A tananyag többnyire hasonló a korábban használt offline tananyagokhoz, csak azt színesebben, változatosabb források és formák felhasználásával kombinálva nyújtja a tanulók számára. Így leginkább a tudásátadás csatornája különbözteti meg a megszokott offline tanulás kézzel fogható tananyagaitól.

Microlearning: A microlearning a munkahelyeken alkalmazott olyan tanulási eszköz, ami a munkaidő alatt, a dolgozó lényeges zavarása nélkül, a résidőket kihasználva, rendkívül rövid szakaszokra bontott, egyszerű, könnyen érthető szerkezetű tananyagok sorozataival tanít. Hatékonysága abban rejlik, hogy a tanulási sorozat elemei könnyen elérhetőek elektronikus eszközökön, nem igényelnek előkészületeket vagy felkészültséget és élvezetesen, erőltetett tanulási mechanizmus nélkül tanítanak meg praktikus, munkahelyeken használható ismereteket.

2. A tanulás célja

Az általános elearning tág spektrumú ismeretterjesztéstől a színes tanulási élmény biztosításáig számos célra használható. Emellett a tanulási anyag állandó elérhetősége a tudás folyamatos passzív elérhetőségét segíti.

A microlearning ezzel szemben nagyon konkrét tanulási célokat fogalmaz meg. Az adott munkavállaló számára fontos/hasznos tananyag rövid idő alatti elsajátítása, és a gyakorlatban való mielőbbi alkalmazása annak érdekében, hogy a dolgozó hatékonyabban tudjon dolgozni, illetve elkerülhetőek legyenek olyan problémák, amik más módon csak valamely erőforrás (emberi, anyagi idő) további befektetésével lennének megoldhatóak. Emiatt a microlearning erőforrás megtakarítási fókusszal működik.

3. Mire van optimalizálva?

Az elearning kurzusok adott tananyag mennyiség elérhetőségének biztosítására optimalizáltak. Azaz egy-egy nagyobb lexikális tananyag átadásához a klasszikus offline megoldások elektronikus verzióit alkalmazva segítik a tanulót a tananyag elérhetőségének biztosításában. Így nem ütközik korlátokba akkor, ha a tananyag nagyobb terjedelmű, más tananyagokkal való kapcsolatra épít vagy csak számos részlet megértése után válik a teljes anyag érthetővé.

A microlearning a tanuló figyelmi intenzitására van optimalizálva. Egyrészt csak arra vállalkozik, hogy nagyon gyakorlati tananyagok átadásában nyújtson azonnali és praktikus segítséget. Ezt úgy éri el, hogy figyelembe veszi azt, hogy a tanuló milyen intenzitással, milyen fáradási ütemmel és milyen helyzetben (munkahely, utazás, várakozás, zavaró hatások közt) tanul. A gyorsan változó környezet miatt a microlearning anyagoknak megszakíthatóaknak kell lenniük. Mindig csörög egy telefon, elindul egy meeting, vagy át kell szállni utazás közben. A microlearning mindenben alkalmazkodik, és követi a felhasználó szokásait. Tananyagai megszakíthatóak, újrakezdhetőek, a felhőalapú rendszerek támogatják a könnyű és gyors visszatérést a megszakított tartalomhoz, vagy szükség esetén a korábbi tartalom megkeresését egy új epizód megértéséhez.

4. A tudás megszerzése

Az elearning tananyagok esetén a tudás kontextusának megértése klasszikus tanulási módszerekre épül. A tanuló végighalad az ismerkedés, az áttanulmányozás során keletkező megértés, és az ismétlés/gyakorlás során elérhető bevésődési sorozaton. Az ismeretanyag nem feltétlenül gyakorlatorientált.

A microlearning rendszerében a tudás megszerzésének folyamata azzal egyszerűsödik, hogy a nagyon rövid részek 1-2, a gyakorlatban fontos ismeretanyagra koncentrálnak, amik megértése és megjegyzése egy időben történik. Mivel a tananyag állandóan és minden helyzetben rendelkezésre áll, mindig adódik lehetőség a tananyag ismétlésére vagy azonnali elérésére.

5. A tananyag specifikussága

Az elearning tananyagok széles terjedelme lehetővé teszi, hogy szélesebb érdeklődésű, vagy előképzettségű csoportok is használhassák. Mindenki meg tudja találni benne azt a tananyagot, ami az ő számra megfelelő szintű/tartalmú.

Ezzel szemben a microlearning nagyon specifikus tudást szeretne átadni. A dolgozó munkaköréhez kifejezetten szükséges tudás átadására kerül sor. Ennek megfelelően egy cégen belül is, a különböző munkakörökben dolgozók számára más és más specifikus tananyag fejlesztése ajánlott. Így a microlearning nem egy „hatalmas általános tudástár”, amiből a dolgozónak kell kikeresnie a számára szükséges modulokat, hanem azt munkáltatója segíti elérhetővé tenni specifikusan az ő számára.

6. Generációk és szokások

Az elearning klasszikus formái azoknak a generációknak nyújtanak élménygazdagabb tanulást, akik a fiatalkori szocializációjuk során alapvetően az offline tanulási formákon keresztül – sokszor számos nehézségen át, pl tanulmányok adatgyűjtése, könyvtárazás keresztül tanultak.

Ezzel szemben a Millenáris vagy Y/Z generációk valódi digitális bennszülöttek. Szocializációjuk során is gyakran használnak elektronikus eszközöket, ezért ezt a tanulási formát, és az alkalmazott elektronikus eszközöket is jobban preferálják. Ezen kívül a 1,5 perces videó tananyagok formájukban is sokban hasonlítanak az általuk szintén kedvelt „social media” csatornákban használt rövid terjedelmű videókhoz, vagy a youtube csatornán nézett anyagokhoz. Ezért a microlearning közelebb áll hozzájuk.

7. Költségek

A klasszikus értelemben vett elearning egy korábbi tartalom digitalizációjára épül, s kevésbé meghatározott a felhasználók köre, valamint nehezen beazonosítható, hogy pontosan milyen előnyre tett szert a tanuló az élvezetesebb vagy szemléltetettebb tanuláson túl a digitális tartalom fogyasztásával.

A microlearning tanulás több szempontból is költséghatékonyságot generál. Egyrészt a praktikus tudás elsajátítása önmagában is hatékonyabb, gazdaságosabb munkavégzést hoz létre. Ugyanakkor a microlearning ennél is tovább megy, az azonos célra használt élő tréningek költségeit is törtrészére faragja. A specifikusan tervezett tananyagokat bármikor el lehet érni a tréningek megszervezése és additív költségei nélkül is (maximum az egyéni kérdések, a csoportos értelmezések vagy a csapatépítés szociális igényi indokolják az élő támogatás nyújtását). További költségcsökkentő tételként sorolható fel annak az elveszett munkaidőnek a megtakarítása, amely élő tréningek esetén azzal keletkezik, hogy a dolgozó a tréning 1-2 napja alatt kiszakad a munka közegéből, és ezt a munkát másnak, vagy önmagának később kell elvégeznie.

8. Megtartás, „Employer Branding”

Az elearning eszközök azzal érnek el kötődést, hogy sokkal szélesebb spektrumú, általánosabban használható, de sokkal részletesebb tananyagokat fejlesztenek a dolgozók számára. Így a munkatárs minden számára szükséges kérdésben választ kap, számos médián keresztül – hiszen itt a tananyag lehetőséget ad szöveges, képes, videós, podcast, gamificált tartalmak integrálására – körüljárhatja a szükséges tudásanyagot és magabiztosabban lesz képes a munkájában megfelelni.

A microlearning ezzel szemben sokkal rövidebb idő alatt, és csak egy szűk információmennyiséggel látja el a dolgozót a kifejezetten gyakorlati munkavégzésre optimalizálva. A tudást erre a célra nyújtja, és a tananyagot mindenhol a dolgozó számára kedvelt, és mindig elérhető eszközökön a „zsebében tartja”. Kétségtelenül ez más módon, de hasonló kötődést vált ki a munkáltató felé, ami segíti a dolgozó cégnél töltött idejének meghosszabbítását.