4+1 fontos érv a microlearning mellett

4+1 fontos érv a microlearning mellett
A micro-learning a tananyagot kicsi, tömör egységekre osztja, amiket a tanulók lépésről lépésre, bárhol, bármikor, bármilyen eszközön keresztül használhatnak.

Napjainkban az emberek egy folyamatosan változó környezetben, rengeteg különböző feladatot, különböző helyekről, különböző módokon és különböző eszközökkel végeznek el. A munkavállalók figyelme megosztott és túlterhelt. A modern tanulók elvárásai, igényei, preferenciái így merőben eltérnek az eddig megszokottaktól.

Ennek köszönhetően az oktatás és a vállalati képzési környezet is gyorsabban változik és fejlődik, mint valaha. A tanulási és fejlesztési szakembereknek törekedniük kell arra, hogy megtalálják a módját, hogy miként tudják segíteni az alkalmazottakat ebben a gyors tempójú környezetben. Az utóbbi időben sokak számára a microlearning megoldás került előtérbe.

A micro-learning a tananyagot kicsi, tömör egységekre osztja, amiket a tanulók lépésről lépésre, bárhol, bármikor, bármilyen eszközön keresztül használhatnak.

Számos oka van annak, hogy a félórás-órás tanfolyamokkal ellentétben a fejlesztési szakemberek és a tanulók egyaránt ezeket a kis méretű modulokat részesítik előnyben. Nézzük, melyek azok!

1. A microlearning javítja a pszichológiai elkötelezettséget

A tanulási és fejlesztési szakemberek legádázabb ellensége az unalom. Ha a tanulási folyamat egy pontján az unalom jelei mutatkoznak, onnan a figyelem újbóli felkeltése rendkívül nehéz - ha nem lehetetlen - feladattá válik. A microlearning a tanulók pszichológiai elkötelezettségének növelése révén ígéretes ellenszert kínál az unalomra. A rövid modulok motiváló hatással bírnak a 30- vagy akár 60-perces, hosszas tananyagok fogyasztásával szemben, mivel a tanulók érzik, hogy minden fontos tudnivaló tömören összefoglalva áll a rendelkezésükre, így nem kell fölösleges információkkal terhelni magukat. Egy 20-30 oldalas anyagon a tanulók jó eséllyel csak sietve “átfutnak”, hogy spóroljanak szűkös idejükkel és energiájukkal. Ezzel szemben a kicsi, rövid modulok arra ösztönzik őket, hogy alaposan és gondosan dolgozzák fel a tananyagot, hiszen azok ténylegesen csak a releváns információkat tartalmazzák.

2. A microlearning modulok teljes mértékben kihasználják a természetes energia- és figyelem-hullámzás sajátosságait

A tanuló - mint természetesen minden ember - képtelen arra, hogy szünet nélkül, hosszú időn keresztül egyetlen feladatra összpontosítson. Ennek oka az energia és a figyelem természetes hullámzása. Általában 60-90 perc elteltével az éberségünk, figyelmünk csökken. Abreena Tompkins, oktatási szakember szerint, élettani szempontból az idegsejtjeink legfeljebb 20 percig igazán aktívak és éberek. Ezután valószínűleg felkelünk az íróasztaltól, vagy csak elkalandoznak a gondolataink – mindenesetre akarva-akaratlanul szünetet tartunk.

A tanulók is a figyelem és pihenés visszatérő mintái alapján működnek. Ha az energia- és figyelmiszint csúcsán egy kisebb méretű tanulási modult kapnak, azt még azelőtt gondosan fel tudják dolgozni, hogy “kifutnának az időből” és a figyelem el kezdene lankadni. A microlearning tartalmi formája tehát remekül passzol ingadozó, hullámzó figyelmünkhöz.

3.A microlearning feltöri a memória korlátait

A “falatokra” darabolt tartalom sokkal könnyebben fogyasztható, emészthető, így érthetőbb és visszaemlékezni is könnyebb rá. Effelől nincs kétség. George Miller információs folyamatelmélete szerint is a tanulók figyelme és rövidtávú memóriája az információk darabonkénti feldolgozására korlátozódik. A végtelennek tűnő szövegáradat helyett Miller és elméletének hívei, a tartalom szakaszokra való darabolását javasolják. (Mennyivel kényelmesebb ezt a pontokba szedett cikket is olvasni, nem igaz?)

Fontos azonban, hogy a hatékony darabolás nem csak kisebb részekre oszt. A hatékony darabolás az információ értelmezéséről szól, célja, hogy érthetőbbé és tömörebbé tegye azt. A még koherensebb struktúra érdekében a szakértők a hasonló tartalmak csoportosítását is javasolják, mivel a kategóriák, a téma, relevancia vagy bármilyen változó szerinti csoportosítás megkönnyíti az információ feldolgozását. Ez pedig lehetővé teszi az információ könnyebb visszahívását, a különböző információk társítását vagy egy bizonyos információcsoportra való összpontosítást.

A microlearning technika tehát könnyen kezelhetővé teszi a tanulást, mivel a tudás könnyebben integrálható. Ha a tudás strukturáltan épül a hosszútávú memóriába, a tanuló könnyebben emlékszik rá vissza, így könnyebben építheti be mindennapjaiba.

4. A micro-learning alkalmazkodik a modern tanulókhoz

A mai modern tanulók az információk hatalmas tengerében úsznak. Elárasztják őket a különféle eszközökről folyamatosan érkező üzenetek, hírek, adatok és információk. Nem meglepő, hogy napjaink környezetében a hagyományos tanulási folyamatok megterhelőnek és eredménytelennek bizonyulnak.

A hagyományos megközelítés megnehezíti a modern tanulók számára az információ feldolgozását és megőrzését. Nem nagyon számít, hogy mennyire fontos vagy érdekes egy adott tananyag, egy többórás előadás hallgatói a tartalmat megszűrik és akár már másnapra is csak a töredékére emlékeznek. Így túl sok információt vesztünk, nem beszélve az időről és az energiáról, mind az előadó, mind a hallgatóság részéről.

A microlearning ezzel szemben a modern tanulók igényének kielégítésére koncentrál. Nincsenek hosszú előadások, nincs szigorú menetrend. Tökéletesen illeszkedik rohanó, ingergazdag életmódjukhoz. A microlearning technika segítségével kényelmesen érhetik el a számukra legfontosabb információkat, bárhol, bármikor.

+1. A microlearning jobb tanulási- és így jobb üzleti eredményeket eredményezhet

Ez nem csak a tanulásról, az új tudásról szól! A fent leírtak tükrében számíthatunk rá, hogy a micro-learninggel csökkennek a költségek és növekszik a beruházás megtérülése. Sok vállalat számára tehát a microlearning azt is jelenti, hogy minimális ráfordítással maximális eredményeket érhet el.